تحلیل شکاف بین استانداردهای جهانی و واقعیت ورزشکاران زن ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزش، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 کارشناسی‌ارشد مدیریت ورزش، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده
ورزش، به عنوان فضای برقراری ارتباط فرهنگی و عدالت اجتماعی، در جوامعی با ویژگی‌های فرهنگی- مذهبی خاص از جمله ایران با چالش‌های متعددی مواجه می‌شود. این پژوهش به تحلیل شکاف بین استانداردهای جهانی ورزشی و واقعیت‌های زیسته ورزشکاران زن ایرانی می‌پردازد و از رویکرد کیفی و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 20 نفر از ورزشکاران و مربیان دارای تجربه حضور در رویدادهای بین‌المللی بهره می‌برد. داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها با استفاده از روش تحلیل شبکه‌ای مضامین(تماتیک) استخراج و در قالب سه تم اصلی به نام‌های: (۱) چالش‌ها و تضادهای فرهنگی–ورزشی، (۲) ساز و کارهای قانونی و مقررات بین‌المللی، و (۳) مدل نقشی زنان ورزشکار ایرانی، سازماندهی شدند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که محدودیت‌های پوششی ناشی از الزامات فرهنگی و مذهبی، به همراه فشارهای روان‌شناختی ناشی از تضاد هویتی، فرصت‌های برابر را در رقابت‌های بین‌المللی تضعیف می‌کند. مواردی همچون قانون چهارم فوتبال نمونه‌ای از مقررات محدودکننده است که در همخوانی با ارزش‌های فرهنگی داخلی مشکل‌ساز می‌شود. از سوی دیگر، تجربه‌های موفق برخی ورزشکاران در تطبیق با استانداردهای پوششی، قدرت تغییر نگرش جهانی نسبت به زنان ورزشکار را به اثبات می‌رساند. در نهایت، اصلاح مقررات، حمایت‌های روان‌شناختی و تدوین استانداردهای انعطاف‌پذیر می‌تواند مسیر بهتری برای ایجاد عدالت ورزشی و تعامل سازنده بین هنجارهای جهانی و ارزش‌های محلی ایجاد کند.

کلیدواژه‌ها


 
Agustina, D., Rismayanthi, C., Sumaryanti, S., Yuniana, R., Nugroho, S., Haidar, M. D.,…Murgolo, M. (2024). Policies and obligation of women athletes clothing at international sports events: A literature study. Tanjungpura Journal of Coaching Research, 2(3), 104-113. https://doi.org/10.26418/tajor.v2i3.80906
1.     Ayub, A. (2011). A closer look at FIFA's hijab ban: What it means for Muslim players and lessons learned. SAIS Review of International Affairs, 31(1), 43-50. https://doi.org/10.1353/SAIS.2011.0010
2.     Bahrainwala, L., & O’Connor, E. (2022). Nike unveils Muslim women athletes. Feminist Media Studies, 22(3), 469-484. https://doi.org/10.1080/14680777.2019.1620822
3.     Benn, T., & Dagkas, S. (2017). The Olympic Movement and Islamic culture: conflict or compromise for Muslim women? In Understanding UK Sport Policy in Context (pp. 119-132). Routledge.https://doi.org/10.1080/19406940.2012.656677
4.     Campbell, S., Greenwood, M., Prior, S., Shearer, T., Walkem, K., Young, S.,…Walker, K. (2020). Purposive sampling: complex or simple? Research case examples. Journal of research in Nursing, 25(8), 652-661. https://doi.org/10.1177/1744987120927206
5.     Ciomag, R.-V., & Pop, C. (2024). Cultural and sporting characteristics of countries participating in sports competitions. Marathon, 16(1), 19-26. https://doi.org/10.24818/mrt.24.16.01.02
6.     Cox, M., Dickson, G., & Cox, B. (2017). Lifting the veil on allowing headscarves in football: A co-constructed and analytical autoethnography. Sport Management Review, 20(5), 522-534.https://doi.org/10.1016/J.SMR.2016.10.007
7.     Garcia, B. (2022). The Olympic Movement and Cultural Policy: historical challenges and ways forward. Journal of Olympic Studies, 3(2), 44-65. https://doi.org/10.5406/26396025.3.2.04
8.     Jahromi, M. K. (2021). Iranian women in sport. In Women and Sport in Asia (pp. 79-89). Routledge.
9.     Mestre, A. M. (2024). The Olympic Games, Sports Law and Human Rights. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003569749
10.  Prouse, C. (2015). Harnessing the hijab: the emergence of the Muslim Female Footballer through international sport governance. Gender, Place & Culture, 22(1), 20-36. https://doi.org/10.1080/0966369X.2013.832664
11.  Sadeghi, S., Sajjadi, S. N., Nooshabadi, H. R., & Farahani, M. J. (2018). Social-cultural barriers of Muslim women athletes: Case study of professional female athletes in Iran. Journal of Management Practices, Humanities and Social Sciences, 2(1), 6-10. https://doi.org/10.33152/jmphss-2.1.2
12.  Terry, G., Hayfield, N., Clarke, V., & Braun, V. (2017). Thematic analysis. The SAGE handbook of qualitative research in psychology, 2(17-37), 25. https://doi.org/10.4135/9781526405555.n2
13.  Thompson, D., Deatrick, J. A., Knafl, K. A., Swallow, V. M., & Wu, Y. P. (2022). A pragmatic guide to qualitative analysis for pediatric researchers. Journal of Pediatric Psychology, 47(9), 1019-1030. https://doi.org/10.1093/jpepsy%2Fjsac040
14.  Ziaee, A., Van Sterkenburg, J., & Van Hilvoorde, I. (2023). Female elite sports achievements in Iran. The case of the first Olympic medalist. International Review for the Sociology of Sport, 58(1), 208-229. https://doi.org/10.1177/10126902221088124
15.  Булатова, М. (2018). Multiculturalism and Olympic sport. https://doi.org/10.32652/OLYMPIC2018.2_1