نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارق التحصیل دانشگاه گیلان

2 استاد مدیریت ورزش دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 استادیار مدیریت ورزش دانشگاه گیلان، رشت، ایران

4 دانشجوی دکتری مدیریت ورزش دانشگاه گیلان، رشت، ایران

10.22089/rws.2025.17521.1044

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر به منظور تبیین اثر رسانه‌ها بر مشارکت زنان در ورزش همگانی با نقش میانجی حمایت اجتماعی انجام شد. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی ‌بانوان شرکت‌کننده در ورزش همگانی شهر رشت بود. بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر به عنوان نمونه آماری در تحقیق شرکت کردند وداده‌ها توسط پرسشنامه‌های سنجش سطح فعالیت بدنی، نقش رسانه در ورزش همگانی و حمایت اجتماعی، جمع‌آوری شدند و توسط نرم‌افزارهای Spss و PLS تجزیه ‌و تحلیل شدند. نتایج: یافته‌ها نشان داد رسانه‌های گروهی تأثیر معنی‌داری (694/5T-values: ) بر مشارکت زنان در ورزش همگانی دارد. از میان ابعاد رسانه‌های گروهی نیز بعد آموزشی و فرهنگ‌سازی دارای تأثیر معنی‌داری بر مشارکت زنان بودند. همچنین بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری تاثیر حمایت اجتماعی بر مشارکت زنان در ورزش همگانی با ضریب مسیر ( 048/6(T-values: در سطح معناداری 05/0 معنی-دار است. از میان ابعاد حمایت اجتماعی نیز حمایت اجتماعی دیگران مهم دارای تأثیر معنی‌داری بر مشارکت زنان در ورزش همگانی بود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج می‌توان گفت که رسانه‌ها می‌توانند از طریق پخش برنامه‌های آموزشی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و انعکاس مشکلات زنان در ورزش همگانی ؛و همچنین تغییر دیدگاه و نگرش افراد در مورد ورزش زنان کمک کنند. در نهایت افزایش حمایت اجتماعی مشارکت زنان را در ورزش همگانی افزایش می دهند.

کلیدواژه‌ها