نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه کردستان

2 دانشگاه ازاد کرمانشاه

3 دانشگاه علوم و تحقیقات تهران

10.22089/rws.2025.17605.1048

چکیده

هدف پژوهش حاضر کاوش نحوه استفاده زنان ورزشکار از شبکه‌‌های اجتماعی بود. روش پژوهش حاضر کیفی و رویکرد پژوهش به صورت استقرایی و با روش تحلیل مضمونی براون و کلارک انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام زنان ورزشکار ایرانی بود که در حساب شبکه‌های اجتماعی خود تصاویر و محتواهایی در ارتباط با ورزش و حوزه تخصصی خود قرار داده‌اند. نمونه آماری با توجه به اشباع نظری محقق انتخاب شد و در نهایت با 13 نفر مصاحبه انجام شد و جهت اطمینان از اشباع داده‌ها 3 مصاحبه دیگر بعد از مصاحبه 13 به بعد جمع‌آوری شد. روایی و اعتبار مصاحبه ها توسط مصاحبه‌شوندگان مورد بررسی و تایید قرار گرفت و برای پایایی از روش درصد توافق درون موضوعی اسکات استفاده شد که پایایی بالا در کدگذاری ها وجود داشت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری در سه مرحله کدگذاری اولیه، زیرمضمون و مضمون استفاده شد. جهت دسته بندی داده‌های تحقیق از نرم افزار ان ویوو نسخه 10 استفاده شد. یافته‌ها شامل 5 مضمون تبعیض جنسیتی، دستاوردهای تندرستی، نمایش موفقیت از طریق فضای رسانه‌ای، دستاوردهای علمی – ارتباطی و بازاریابی بود. نتایج نشان داد زنان ایرانی در خبرها و گزارش‌های ورزشی کمتر مورد توجه رسانه‌های رسمی قرار گرفته‌اند و اخبار ورزشی کمتر به پوشش خبرهای بانوان پرداخته‌اند. این مساله می‌تواند دقیقاً همان انگیزه‌ای را برای بانوان ایجاد کند که که به فعالیت و امکان تحول و موفقیت در شبکه‌های اجتماعی بپردازند.

کلیدواژه‌ها