نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز. دانشکده تربیت بدنی. مدیریت بازاریابی ورزشی

2 دانشگاه سراسری تبریز، دانشکده علوم ورزشی، مدیریت بازاریابی ورزشی

3 دانشگاه تبریز/ دانشکده علوم ورزشی/ مدیریت بازاریابی ورزشی

چکیده

مروزه نقش زنان در فعالیت های اجتماعی پررنگ تر از گذشته شده است، اما متأسفانه حضور آنها در فعالیت های ورزشی خصوصا ورزش قهرمانی با محدودیت هایی همراه است، هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل حامیان مالی در ورزش بانوان شهر تبریز به صورت تحلیل تماتیک روش تحقیق به لحاظ نوع تحقیق از دسته تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش اجرا نیز در دســـته تحقیقات کیفی است. جامعه آماری و روش نمونه‌گیری جامعه آماری این پژوهش شامل متخصصان مدیریت ورزشی آشنا به موضوع پژوهش، مسئولان و ورزشکاران دختر در سطح حرفه‌ای و حامیان مالی هستند. نمونه آماری تحقیق از بین جامعه آماری انتخاب شد و با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی، نمونه‌گیری تا فرایند اشباع نظری ادامه یافت. ابزار گرد آوری داده‌ها و نحوه اعتبار سنجی آن روش تحلیل تماتیک از متعارف‌ترین و پرکاربردترین روش تحلیل داده‌های کیفی به ویژه در مردم‌نگاری و یا در تحلیل داده‌های مبتنی بر مصاحبه است. روایی ابزار توسط مصاحبه شوندگان و سپس اساتید متخصص، مورد بررسی قرار گرفت و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش ابزار مورد استفاده در این پژوهش مطالعه اسناد و مصاحبه نیمه‌ساختار یافته با استفاده با روش تحلیل تماتیک بود. یافته های پژوهش نشان داد که عدم حضور حامیان مالی در ورزش بانوان ارتباط مستقیمی با عدم حضور رسانه دارد به‌گونه‌ای که نبود پخش زنده و عدم پوشش رسانه‌ای منجر به دلسرد شدن اسپانسر ها و در کل نبود حمایت مالی از ورزش بانوان شده است.

کلیدواژه‌ها