ارزیابی وضعیت مصرف درشت مغذی‌ها و ترکیب بدنی دانش‌آموزان دختر فعال و غیرفعال مقطع ابتدایی شهر ارومیه و مقایسه آن با مقادیر استاندارد در دوره پاندمی کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشیار فیزیولوژی ورزشی، گروه آموزشی فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 استاد فیزیولوژی ورزشی، گروه آموزشی فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده
مطالعه حاضر با هدف مقایسه وضعیت مصرف درشت‌مغذی­ها و ترکیب بدنی دانش­آموزان دختر فعال و غیرفعال مقطع ابتدایی شهر ارومیه درشرایط پاندمی کرونا انجام شد. در این تحقیق توصیفی-مقطعی، 323 دانش‌آموز دختر مقطع ابتدایی در دامنه سنی 7-11 سال از مدارس شهر ارومیه به صورت خوشه‌ای و تصادفی انتخاب شده و به دو گروه سالم فعال (n=77) و غیرفعال (n=246) تقسیم‌بندی شدند. ابتدا شاخص‌های عمومی و ترکیب بدنی آن‌ها اندازه‌گیری شد. دانش‌آموزان فعال و غیرفعال به‌ترتیب دارای شاخص توده بدنی 93/13±1/21 و 94/2±44/25 کیلوگرم بر مترمربع، درصد چربی 01/7±49/26 و 22/9±19/30 درصد بودند. سپس با مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه، اطلاعات سه‌روزه غذایی و فعالیت‌های روزانه‌شان ثبت شد. سپس با استفاده از نرم‌افزار Nutrition 4، مصرف کالری، مقدار درشت‌مغذی‌ها و فیبر محاسبه شد. درنهایت، با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی، داده‌ها تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که کالری دریافتی و مقادیر درشت‌مغذی­ها در هر سه گروه کربوهیدرات­ها، پروتئین­ها و چربی­ها در افراد غیرفعال از گروه فعال بیشتر بود (P<0/05). همچنین مقادیر دریافتی درشت‌مغذی­ها در مقایسه با مقادیر استاندارد (RDA)­ به غیر از گروه سنی 9-11 ساله غیرفعال کمتر بود (P<0/05). فیبر مصرفی نیز در گروه فعال بیشتر ­از گروه غیرفعال بود (P<0/05). فیبر مصرفی در تمام گروه­ها در مقایسه با مقادیر استاندارد (AI) بیشتر بود (P<0/05). آب مصرفی نیز در گروه فعال بیشتر از گروه غیرفعال بود (P<0/05). آب مصرفی در تمام گروه­ها در مقایسه با مقادیر استاندارد (AI) کمتر بود (P<0/05). تفاوت آماری معنا­داری در وزن، قد، درصد چربی، WHR در بین گروه فعال و غیرفعال وجود داشت (P<0/05). براساس یافته‌ها نتیجه گرفته می‌شود که پاندمی کرونا بر سهم درشت‌مغذی­ها و ترکیب بدنی دانش­آموزان تأثیرگذار است؛ بنابراین توصیه می­شود به گروه­های سنی فعالیت­های بدنی و رژیم غذایی­شان توجه ویژه­ای شود.

کلیدواژه‌ها


 
1.       Al-Kutbe, R., Payne, A., de Looy, A., & Rees, G. A. (2017). A comparison of nutritional intake and daily physical activity of girls aged 8-11 years old in Makkah, Saudi Arabia according to weight status. BMC Public Health, 17(1), 1–9. https://doi.org/10.1186/s12889-017-4506-2
2.       Bonci, L. (2009). Sport nutrition for coaches. Human Kinetics Publishers.
3.       Cachón-Zagalaz, J., Sánchez-Zafra, M., Sanabrias-Moreno, D., González-Valero, G., Lara-Sánchez, A. J., & Zagalaz-Sánchez, M. L. (2020). Systematic review of the literature about the effects of the COVID-19 pandemic on the lives of school children. Frontiers in Psychology, 11, 569348. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.569348
4.       Carreiro, A. L., Dhillon, J., Gordon, S., Higgins, K. A., Jacobs, A. G., McArthur, B. M., Redan, B. W., Rivera, R. L., Schmidt, L. R., & Mattes, R. D. (2016). The macronutrients, appetite, and energy intake. Annual review of nutrition, 36, 73–103. https://doi.org/10.1146/annurev-nutr-121415-112624
5.       Cuenca‐García, M., Ortega, F., Ruiz, J., González‐Gross, M., Labayen, I., Jago, R., Martínez‐Gómez, D., Dallongeville, J., Bel‐Serrat, S., & Marcos, A. (2014). Combined influence of healthy diet and active lifestyle on cardiovascular disease risk factors in adolescents. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 24(3), 553–562. https://doi.org/10.1111/sms.12022
6.       Cvetković, B., Cvetković, M., Petrušič, T., Đorđić, V., Bubanj, S., Popović, B., Andrašić, S., Buišić, S., & Bogataj, Š. (2021). Nutrition and physical activity behavior in 11–14-year-old schoolchildren in Serbia. Children, 8(8), 625. https://doi.org/10.3390/children8080625
7.       Dolataabadi, P., Amirsasan, R., & Sari-Sarraf, V. (2019). Assessment of macronutrients intake status and energy expenditure of elite Paralympic athletes in Tabriz. Sport and Exercise Physiology, 11(1), 107–116.
8.       Earnest, C. P. (2008). Exercise interval training: An improved stimulus for improving the physiology of pre-diabetes. Medical hypotheses, 71(5), 752–761.
9.       Fiorentino, M., Landais, E., Bastard, G., Carriquiry, A., Wieringa, F. T., & Berger, J. (2016). Nutrient intake is insufficient among Senegalese urban school children and adolescents: results from two 24 h recalls in state primary schools in Dakar. Nutrients, 8(10), 650. https://doi.org/10.3390/nu8100650
10.   Plowman, S. A., & Smith, D. L. (2013). Exercise physiology for health fitness and performance. Lippincott Williams & Wilkins.
11.   Rothman, K. J. (2008). BMI-related errors in the measurement of obesity. International Journal of Obesity, 32(3), S56–S59.
12.   Sadoughi, B. (2017). Assessment of the relationship between child growth status and nutritional behavior of mothers of 3-6 years old children referring to Qazvin health centers qazvin University of Medical Science. Qazvin, Iran.
13.   Soldavini, J. (2019). Krause's food & the nutrition care process. Journal of Nutrition Education and Behavior (Vol. 10).
14.   Stookey, J. D. (2019). Analysis of 2009–2012 nutrition health and examination survey (NHANES) data to estimate the median water intake associated with meeting hydration criteria for individuals aged 12–80 years in the US population. Nutrients, 11(3), 657.
15.   Teixeira, M. T., Vitorino, R. S., da Silva, J. H., Raposo, L. M., Aquino, L. A. d., & Ribas, S. A. (2021). Eating habits of children and adolescents during the COVID‐19 pandemic: The impact of social isolation. Journal of Human Nutrition and Dietetics, 34(4), 670–678.
16.   Thillan, K., Lanerolle, P., Thoradeniya, T., Samaranayake, D., Chandrajith, R., & Wickramasinghe, P. (2021). Micronutrient status and associated factors of adiposity in primary school children with normal and high body fat in Colombo municipal area, Sri Lanka. BMC pediatrics, 21(1), 1–14. https://doi.org/10.1186/s12887-020-02473-3
17.   Truter, L., Pienaar, A., & Du Toit, D. (2010). Relationships between overweight, obesity and physical fitness of nine-to twelve-year-old South African children. South African Family Practice, 52(3), 227–233.
18.   Vakili, J., Sari-Sarraf, V., & Khanvari, T. (2021). The Effect of 8 Weeks of HIIT on Inflammatory Factors in Overweight Adolescent Boys. Sport Biosciences, 13(1), 75–89.