تأثیر بازاریابی اخلاقی بر رفتار مصرفی و انگیزش ورزشی بانوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارمدیریت ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه ولی عصر(عج) ، رفسنجان، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ولی عصر(عج)، رفسنجان، ایران.

3 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ولی عصر(عج)، رفسنجان، ایران

10.22089/rws.2025.17903.1062
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازاریابی اخلاقی بر رفتار مصرفی ورزشی و انگیزش ورزشی بانوان شهر کرمان بود. این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است که به روش میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه بانوان بالای 18 سال شهر کرمان تشکیل دادند(نامحدود) که از بین آنهابا استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی و پایایی از پرسشنامه های 16 سوالی بازاریابی اخلاقی صفری و همکاران (1396)، پرسشنامه17سوالی انگیزه ورزشی پلی‌تیر و همکاران (2013) و پرسشنامه 21 سوالی رفتار مصرف‌کننده ورزشی نشاط و همکاران (1396) استفاده شد.جهت توصیف داده ها از آمار توصیفی و برای تحلیل استنباطی داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج حاصل ازپژوهش حاضر نشان داد که بازاریابی اخلاقی بر رفتار مصرفی ورزشی و انگیزش ورزشی تأثیر مستقیم و معنادار دارد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که مدیران و مسئولان ورزشی به توسعه و ترویج بازاریابی اخلاقی توجه ویژه‌ای داشته باشند. این اقدامات می‌تواند به بهبود رفتار مصرفی و انگیزش ورزشی و تجربه مثبت بانوان در باشگاه‌ها و محیط های ورزشی منجر شود.

کلیدواژه‌ها



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 26 شهریور 1404