واکاوی موانع حضور بانوان مسلمان در میادین ورزشی بین‌المللی با رویکرد پستل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران

چکیده
با توجه به اهمیت روبه‌رشد نقش زنان در جوامع مسلمان، در این پژوهش به مطالعه موانعی پرداخته شده است که مانع از شرکت زنان مسلمان در رویدادهای ورزشی بین‌المللی می‌شود؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر واکاوی موانع حضور بانوان مسلمان در میادین ورزشی بین‌المللی با رویکرد پستل بود. روش پژوهش به صورت آمیخته و از نوع اکتشافی متوالی بود. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با کارشناسان، پژوهشگران و مربیان در حوزه ورزش بانوان بود. روش نمونه‌گیری هدفمند بود و تعیین حجم نمونه براساس اصل اشباع نظری صورت گرفت و در پایان 19 مصاحبه انجام شد. اعتمادپذیری مصاحبه‌ها از طریق نظرسنجی از 10 تن از متخصصان حوزه مدیریت ورزشی و اتکاپذیری از طریق روش توافق دو کدگذار (84 درصد) تأیید شد. ابزار پژوهش در بخش کمّی، پرسش‌نامه دومرحله‌ای دلفی با شش شاخص و 51 معیار و جامعه آماری همان جامعه بخش کیفی بود. یافته‌ها نشان داد، کمبود در حامیان مالی با میانگین 8/4 و دستمزد کمتر بانوان با میانگین 7/4 از شاخص اقتصادی و نبود قوانین حمایتی برای اعزام تیم‌های بانوان به مسابقات ورزشی با میانگین 6/4 از شاخص قانونی، بالاترین اولویت را به دست آوردند. با توجه به یافته‌ها پیشنهاد می‌شود، با پخش رسانه‌ای مسابقات بانوان مسلمان در میادین بین‌المللی ورزشی، انگیزه حامیان مالی برای حمایت از آن‌ها افزایش یابد. همچنین یافته‌های این پژوهش می‌تواند به ارتقای اعتبار و جایگاه بانوان ایرانی در ورزش کشور کمک کند و الهام بخش دختران جوان در ایران و کشورهای مسلمان باشد.

کلیدواژه‌ها


 
1.       Ahmad, N., Thorpe, H., Richards, J., & Marfell, A. (2020). Building cultural diversity in sport: A critical dialogue with Muslim women and sports facilitators. International Journal of Sport Policy and Politics, 12(4), 637-653. https://doi.org/10.1080/19406940.2020.1827006
2.       Al-Shahrani, H. F. (2020). The reality of women’s sport in Saudi society. International Journal of Human Movement and Sports Sciecnes, 8(6), 525-535. https://doi.org/10.13189/saj.2020.080627
3.       Al Thani, M. (2021). Channelling soft power: The Qatar 2022 world cup, migrant workers, and international image. The International Journal of the History of Sport, 38(17), 1729-1752. https://doi.org/10.1080/09523367.2021.1988932
4.       Aly, E. R., & Breese, K. (2018). The representation of women in USA sports, sports administrative, and team sports leadership. European Scientific Journal, 14(5), 55. DOI: https://doi.org/10.19044/esj.2018.v14n5p55
5.       Cooky, C., Council, L. D., Mears, M. A., & Messner, M. A. (2021). One and done: The long eclipse of women’s televised sports, 1989–2019. Communication & Sport, 9(3), 347-371. https://doi.org/10.1177/21674795211003524
6.       Evans, A. B., & Pfister, G. U. (2021). Women in sports leadership: A systematic narrative review. International Review for the Sociology of Sport, 56(3), 317-342. https://doi.org/10.1177/1012690220911842
7.       Farzaneh, S., Ezabadi, R. R., Rad, S. S. K., Marandi, P. K., & Ranawat, V. (2021). Identifying barriers to women's participation in sports activities in both urban and rural communities. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 9(3), 536-542. https://doi.org/10.13189/saj.2021.090320
8.       Hasaan, A., Berndt, A., & Fişne, M. (2024). Understanding and overcoming the obstacles in Muslim female athlete branding. Journal of Islamic Marketing, 15(7), 1824-1846. https://doi.org/10.1108/JIMA-02-2023-0063
9.       Hilton, E. N., & Lundberg, T. R. (2021). Transgender women in the female category of sport: perspectives on testosterone suppression and performance advantage. Sports Medicine, 51, 199-214.  https://doi.org/10.1007/s40279-020-01389-3
10.    Hindman, L. C., & Paulsen, R. J. (2024). Racial and gender inequality regimes in sport: Occupational segregation and wage gaps in the US spectator sports industry. European Sport Management Quarterly, 24(2), 470-490. https://doi.org/10.1080/16184742.2022.2128846
11.    Jensen, J. A., & Smith, D. K. (2024). Gender equity in sponsor decision-making: A quantitative investigation of sponsor retention for women's sport sponsorship. Sport Marketing Quarterly, 33(1), 16-31. https://doi.org/10.32731/smq.331.032024.02
12.    Marshall, S., McNeil, N., Seal, E. L., Nicholson, M., & Donaldson, A. (2024). The professionalization tension in women’s sport: The case of women’s basketball in Australia. European Sport Management Quarterly, 24(3), 559-581. https://doi.org/10.1080/16184742.2022.2145332
13.    Menevse, A., & Ablay, M. E. (2019). An investigation of the attitudes of sports media towards women's sports. Universal Journal of Educational Research, 7(1), 87-94. https://doi.org/10.13189/ujer.2019.070112
14.    Morz, K. (2022). Muslim sportswomen: A new way of being religious in the contemporary world. Journal of South Asian and Middle Eastern Studies, 45(2), 13-28. https://doi.org/10.1353/jsa.2022.0004
15.    Talebpour, A., Nazari Azad, M., & Kashani, M. (2019). Sociological analysis of gender inequality in sport (The perspective of female national hero athlete). Quarterly Journal of Woman and Society, 10(40), 289-316. [In Persian].
16.    Noori Z, Keshkar S, Kargar G, Shahlaei J. (2022). Determining the components of women's championship sports culture. New Trends in Sport Management, 10(37), 165-183.
17.    Orunbayev, A. (2023). Globalization and sports industry. American Journal of Social Sciences and Humanity Research, 3(11), 164-182. https://doi.org/10.37547/ajsshr/Volume03Issue11-18
18.    Sadeghi, S., Sajjadi, S. N., Nooshabadi, H. R., & Farahani, M. J. (2018). Social-cultural barriers of Muslim women athletes: Case study of professional female athletes in Iran. Journal of Management Practices, Humanities and Social Sciences, 2(1), 6-10. https://doi.org/10.33152/jmphss-2.1.2
19.    Saeidpour, S., Saffari, M., Norouzi Seyed Hossini, R., & Aghaei, N. (2024). Determining the role of security and social support in the leisure physical activity of adult women in Tehran. Sport Management Journal, https://doi.org/10.22059/jsm.2024.376247.3295 [In Persian].
20.    Shahbazi, P., Farzadfar, M., Bagheri Asl, F., & Soroush, S. (2024). Designing a financing model for profit-oriented sports with emphasis on women's sports. Sport Management Journal, 16(4), 51-36. https://doi.org/10.22059/jsm.2023.352968.3079  [In Persian].
21.    Tasgheer, A., & Fatima, T. (2021). Women’s participation in sports: Constraints and empowerment in Muslim countries. VFAST Transactions on Islamic Research, 9(4), 145-151.
22.    Watral, I. (2022) The gender pay gap, in relation to professional sports. Retrieved March 11, from https://digitalcommons.tourolaw.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1074&context=jrge.