نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1- استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فرهنگیان،شیراز، ایران

2 2- دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی،دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

10.22089/rws.2025.17758.1055

چکیده

هروش پژوهش مطالعة موردی کیفی است و مشارکت‌کنندگان مدیران ورزشی زن کشور هستند. با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، با آنها مصاحبه به عمل آمده است . برای تامین روایی و پایایی مطالعه از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا استفاده شد. مدل پارادایمی این پژوهش بر اساس الگوی پارادایمی استراوس و کوربین طراحی شد. در این پژوهش سه مقوله جایگاه زنان در رسانه‌های ورزشی، نحوه نمایش زنان ورزشکار در رسانه‌ها، میزان پوشش رسانه‌ای ورزش زنان هستند که می‌تواند بر شاخص‌های پوشش رسانه‌ای ورزش زنان تأثیر می‌گذارد. تأثیر رسانه بر توسعه ورزش زنان، پوشش رسانه‌ای و تبلیغات تجاری، تأثیر رسانه بر تغییر نگرش جامعه تأثیر رسانه بر سیاست‌گذاری ورزشی، عوامل اصلی زمینه ای هستند و دو مقوله کلیشه‌های جنسیتی در رسانه‌ها و چالش‌های حرفه‌ای خبرنگاران زن در ورزش زنان به عنوان مقوله‌ها‌ی مداخله گر در نظر گرفته شده است. مقوله محوری حاصل از شرایط علّی، نقش روزنامه‌نگاران ورزشی، کنترل سوگیری‌های رسانه‌ای در ورزش زنان، سیاست‌های رسانه‌ای در قبال ورزش زنان و نقش فدراسیون‌ها و سازمان‌های ورزشی در رسانه‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین پژوهشگر با توجه به مجموعه مفاهیمی که از لا به لای مصاحبه‌ها‌ و کدهای نهایی استخراج شده، مقوله فرعی را نقد و تحلیل رسانه‌ها و آینده پژوهی در ورزش زنان نامگذاری کرده است. و بخش آخر مدل شاخص‌های پوشش رسانه‌ای ورزش زنان شامل پیامدهای می‌باشد که تأثیرات اجتماعی پوشش رسانه‌ای ورزش زنان، تأثیرات اقتصادی پوشش رسانه‌ای ورزش زنان و تأثیرات روانشناختی پوشش رسانه‌ای ورزش زنان شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها