هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی استراحتهای مغزی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان ابتدایی با حمایت والدین بود. پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن شامل تمام دانشآموزان دختر پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی شهرستان سمنان در سال تحصیلی 1403-1402 بود. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 192 نفر از دانشآموزانی که در دروس ریاضی، علوم و فارسی ضعف یادگیری داشتند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. پس از اجرای پیشآزمون دانشآموزان به روش تصادفی ساده به دو گروه مداخله و یک گروه کنترل تقسیم شدند. برای مداخله از کتاب فعالیتهای بدنی استراحت مغزی استفاده شد. همچنین دادهها با شاخص پیشرفت تحصیلی،پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس (2001) و مقیاس حمایت والدین فال و روبرتز (2012) جمعآوری شدند. گروههای مداخله به مدت 4 ماه، دو بار در روز و 3 بار در هفته مطابق با روش آموزشی تمرین کردند. در این بین، گروه مداخله اول با حمایت والدین و گروه مداخله دوم بدون حمایت والدین بودند. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. در پایان هفته شانزدهم، از هر سه گروه پسآزمون گرفته شد.دادهها با آزمون تحلیل کواریانس ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که استراحت مغزی پس از مداخله تأثیر معنیداری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با حمایت والدین و بدون حمایت والدین داشت (620/0Ŋ2=،001/0P=، 17/21 F=). همچنین، تأثیر معنیداری بر خودکارآمدی مشاهده شد (648/0 Ŋ2=،001/0P=، 95/23 F=). میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی در گروه با حمایت والدین (05/4±57/12) نسبت به گروه بدون حمایت والدین(68/4±90/11) افزایش بیشتری داشت. همچنین، میانگین نمرات خودکارآمدی در گروه با حمایت والدین (16/7±59/60) نسبت به گروه بدون حمایت والدین(98/5±65/58) بیشتر بود. این یافتهها میتواند ضرورت توجه برنامهریزان و مسئولان آموزشی به نقش فعالیتهای استراحت مغزی در بهبود پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان دختر ابتدایی با حمایت خانواده را نشان دهد.
25.Karthijekan, K., & Cheng, H. Y. (2022). Effectiveness of a motivated, action-based intervention on improving physical activity level, exercise self-efficacy and cardiovascular risk factors of patients with coronary heart disease in Sri Lanka: A randomized controlled trial protocol. PLoS One, 17(7), e0270800.
26.Kasparek, A. (2021). Brain Breaks and Student Engagement. Spring.
29.Latino, F., Tafuri, F., Saraiello, E., & Tafuri, D. (2023). Classroom-based physical activity as a means to improve self-efficacy and academic achievement among Normal-weight and overweight youth. Nutrients, 15(9), 2061.
30.Mahar, M., Kenny R., Shields, T., Scales, D., Collins, G. (2006).Energizers : Classroom-based Physical Activities K-2. Kinesiology.
32.Mistry, R. S., Benner, A. D., Biesanz, J. C., & Clark, S. L. (2010). Family and social risk, and parental investments during the early childhood years as predictors of low-income children’s school readiness outcomes. EarlyChildhood Research Quarterly, 25, 432–449.
41.Park, Y. S., & Kim, U. (2006). Family, parent-child relationship, and academic achievement in Korea: Indigenous, cultural, and psychological analysis. In Indigenous and cultural psychology: Understanding people in context (pp. 421-443). Boston, MA: Springer US.
46.Popeska, B., Angeleska4-Metodi, J. S. K. B., & Mitkovska, P. S. J. (2024). Quality Physical Education in Active School–Best Practices Examples from Primary Schools in North Macedonia. Quality Physical Education in Active School and its Perspectives. Researches-Best Practices-Situation., 259.
57.Wang, F., Gao, S., Chen, B., Liu, C., Wu, Z., Zhou, Y., & Sun, Y. (2022). A study on the correlation between undergraduate students’ exercise motivation, exercise self-efficacy, and exercise behaviour under the COVID-19 epidemic environment. Frontiers in psychology, 13, 946896.
رضایی,فاطمه . (1403). اثربخشی استراحتهای مغزی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان: نقش تعدیل کنندگی حمایت والدین. پژوهش در ورزش زنان, 1(4), 407-448. doi: 10.22089/rws.2025.17583.1047
MLA
رضایی,فاطمه . "اثربخشی استراحتهای مغزی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان: نقش تعدیل کنندگی حمایت والدین", پژوهش در ورزش زنان, 1, 4, 1403, 407-448. doi: 10.22089/rws.2025.17583.1047
HARVARD
رضایی,فاطمه. (1403). 'اثربخشی استراحتهای مغزی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان: نقش تعدیل کنندگی حمایت والدین', پژوهش در ورزش زنان, 1(4), pp. 407-448. doi: 10.22089/rws.2025.17583.1047
CHICAGO
فاطمه رضایی, "اثربخشی استراحتهای مغزی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان: نقش تعدیل کنندگی حمایت والدین," پژوهش در ورزش زنان, 1 4 (1403): 407-448, doi: 10.22089/rws.2025.17583.1047
VANCOUVER
رضایی,فاطمه. اثربخشی استراحتهای مغزی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان: نقش تعدیل کنندگی حمایت والدین. پژوهش در ورزش زنان, 1403; 1(4): 407-448. doi: 10.22089/rws.2025.17583.1047