نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بازاریابی داخلی با رضایتمندی و تمایل به حضور مجدد مشتریان در باشگاه‌های بدنسازی زنانه خصوصی شهر تهران و ارائه الگو بوده است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه تحقیق حاضر، تمامی کارکنان باشگاه‌های بدنسازی زنانه خصوصی شهر تهران و مشتریان این باشگاه‌ها که حداقل شش ماه سابقه فعالیت در این باشگاه‌ها را داشتنده‌اند بوده‌اند. تعداد نمونه کارکنان و مشتریان با توجه به جدول مورگان به ترتیب، 165 و 335 نفر بوده است که به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. برای جمع آوری داده‌های این تحقیق از پرسشنامه‌های ویژگی‌های فردی، بازاریابی داخلی مونی و فورمن (1995)، رضایتمندی گوهر رستمی (1388) و تمایل به حضور مجدد لیم (2006) استفاده شد و جهت تعیین روایی محتوایی، پرسشنامه‌ها به رویت 10 نفر از اساتید رشته مدیریت ورزشی رسید، و برای تعیین پایایی، به توزیع 40 پرسشنامه در بین کارکنان و 40 پرسشنامه در بین مشتریان به صورت جدا از نمونه‌های تحقیق و جمع آوری و تجزیه و تحلیل آماری آن‌ها پرداخته و در نهایت ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تائید شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که بین بازاریابی داخلی و رضایتمندی مشتریان رابطه معناداری وجود ندارد، اما بین بازاریابی داخلی و تمایل به حضور مجدد مشتریان و هم چنین بین رضایتمندی و تمایل به حضور مجدد مشتریان رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. بر اساس شاخص‌های برازندگی الگوی معادلات ساختاری، الگوی مفهومی ارائه شده نیز تأیید گردید.

کلیدواژه‌ها